vrijdag 3 oktober 2008

Schepen via tunnel door de Alpen


De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Hiervoor moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo'n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

De ‘trans-Alpine' vaarweg heeft een lengte van 700 kilometer. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. In het plan komt een tunnel voor, een 78 kilometer lange tunnel tussen Innsbruck en Gargazon in Zuid-Tirol bestaande uit twee buizen met een doorsnede van veertien tot vijftien meter. De buizen lopen onder de Alpen door en monden op een hoogte van 550 meter boven de zeespiegel uit in het dal van de Adige.

Helemaal nieuw is het idee niet, schrijft weekblad Schuttevaer. In het midden van de negentiende eeuw waren er plannen vrachtschepen over de Bremmer te trekken. In de tweede helft van de negentiende eeuw verloor het goederentransport over water haar aantrekkingskracht. Spoorvervoer en later wegvervoer kwamen ervoor in de plaats.

bron:Nieuwsblad transport

Alpen kunnen niet meer zonder kunstsneeuw


De Alpenlanden zijn afhankelijk geworden van kunstsneeuw. Sinds de warme winter van 2006 staan er bijna overal sneeuwkanonnen op skipistes. Natuurlijke sneeuw wordt gezien als prettige aanvulling op kunstsneeuw, in plaats van andersom.

Sneeuw in de Alpen (ANP) Dat zegt directeur Oliver Schwarz van Ötztal Tourismus in het Oostenrijkse Sölden, waar jaarlijks de wereldbekerwedstrijden voor alpineskiën worden gehouden. ‘Alleen skigebieden die hun gasten sneeuwzekerheid kunnen bieden, zullen de concurrentie in de Alpen overleven’, stelt hij in een interview met Volkskrantreizen.

Volgens de non-gouvernementele organisatie CIPRA is voor een sneeuwlaag van 30 centimeter op een skipiste van 1 hectare minstens een miljoen liter water nodig. Kunstmatige besneeuwing van de bijna 24 duizend hectare piste in de Alpen vergt meer water dan het jaarverbruik van een stad met ruim 1,5 miljoen inwoners. Het stroomverbruik dat daarmee gepaard gaat, is gelijk aan dat van 150 duizend gezinnen in een heel jaar. Het maken van kunstsneeuw in de Alpen kost elk seizoen ongeveer 3 miljard euro, dat wordt opgebracht door toeristen en de lokale belastingbetalers.

‘Het is een misvatting dat kunstsneeuw op dezelfde manier in de natuur terugkeert als gewone sneeuw’, stelt hoogleraar hydrologie Carmen de Jong van de Franse Université de Savoie. Van het water dat aan de bergen wordt ontrokken voor kunstsneeuw, verdampt ongeveer 30 procent. Het komt uit meren, beken en bronnen. In toenemende mate wordt er ook grondwater voor gebruikt. ‘Het water in de Alpen wordt daardoor steeds schaarser.’

Door de opwarming van de aarde zal volgens De Jong steeds meer water nodig zijn om sneeuwzekerheid te garanderen. Door de klimaatverandering is de temperatuur in de Alpen sinds 1970 met 1,5°C gestegen. En met de stijging van elke graad Celsius schuift de sneeuwgrens zo’n 150 meter op naar boven.

Een gevolg van het grote aantal sneeuwkanonnen is dat het sneeuwseizoen steeds langer wordt opgerekt – het begint elk jaar eerder en eindigt later. Daardoor krijgen planten korter de tijd om tot bloei te komen en verarmt de vegetatie in de bergen, stelt voorzitter Joop Spijker van de Nederlandse Milieugroep Alpen. Ook dieren trekken weg: sneeuwkanonnen werken vooral ’s nachts, zodat de toerist er geen last van heeft. Maar door hun gebrom en de verlichting komen sneeuwhoenders, uilen, gemzen, sneeuwhazen en herten in skigebieden al veel minder voor dan tien jaar geleden.

bron:De Volkskrant