donderdag 6 september 2007

50 Live webcams vanuit Tirol


Een aardigheidje!

bekijk hier 50 live cams in Tirol.

Lichaam van in 1928 gestorven Zwitser gevonden in gletsjer


Een gletsjer ter hoogte van het dorpje Valmalenco in het Noord-Italiaanse bergdal Valtellina heeft het bevroren lichaam vrijgegeven van een man die vermoedelijk in 1928 om het leven is gekomen. Het zou om het lichaam van een Zwitserse militair gaan. De macabere ontdekking werd maandag op 3.050 meter hoogte gedaan door een berggids, die een groep wandelaars vergezelde.

Volgens de hulpdiensten droeg de man het uniform van een Zwitsers militair uit de jaren twintig, aldus het Italiaanse persagentschap Ansa. De man had in een van zijn zakken een krant in het Duits, daterend van 1928. De onbekende had ook een kompas en een stafkaart bij. Volgens Ansa zou de man zijn omgekomen van de kou nadat hij in een ravijn was gevallen. Het Italiaans persagentschap preciseerde dat het ongeval waarschijnlijk is gebeurd tijdens een oefening in de regio van Valtellina grenzend aan de Piz Bernina, met 4.049 meter de hoogste berg van Oost-Zwitserland en de oostelijkste vierduizender van de Alpen op de grens van Zwitserland en Italië.

De chef van de carabinieri van Chiesa Valmalenco zei dat het gemummificeerde lichaam werd overgebracht naar Sondrio, de hoofdstad van de provincie. De onbekende zou "tussen de 20 en 30 jaar oud geweest zijn op het ogenblik van zijn dood". "Er zal een dna-onderzoek verricht worden en foto's van het lijk zullen overgemaakt worden aan de Zwitserse autoriteiten", zei de procureur van Sondrio, Gianfranco Avella. "We zijn ervan overtuigd dat het slachtoffer de Zwitserse nationaliteit heeft en de autoriteiten kunnen ons helpen om zijn identiteit te achterhalen", voegde hij eraan toe.

Bron:De Morgen

Rail away


dinsdag 11 september 19:50 - 20:25 Nederland 2

Serie documentaires. Afl.1 : Zwitserland: BLS (Bern - Lötschberg - Simplon). Het verhaal van één van de noord-zuidspoorverbindigen door de Zwitserse Alpen van Bern naar Italië. Het vertelt over de bouw van deze spoorlijn door smalle dalen langs hoge bergen, ontworpen door kundige ingenieurs. En waar de lijn niet meer langs de bergen kon, werden kilometerslange tunnels er dwars doorheen gemaakt, zoals de Lötschberg- en Simplontunnel. En dat allemaal met eenvoudige middelen, zonder computers of grote machines die tientallen bruggen en tunnels bouwden in het hooggebergte.