zondag 18 mei 2008

Zondag 25 mei: Giro d'Italia ,Arabba-Passo Fedaia



Klimmen geblazen


De eerste bergrit staat vrijdag op het menu. De klassementrenners mogen dan echt wakker geschud worden, want de aankomst ligt op de Rionero Sannitico (10km, 6,7% gem.). Dit is slechts een voorsmaakje, want het echte werk moet dan nog beginnen. Een week later bijvoorbeeld. Dan is de start van de slotweek die het klassement in een beslissende plooi zal leggen. De veertiende rit loopt naar Val di Fiemme. Via de Passo Manghen (23km, 9,9% gem.) gaat het richting Alpe di Pampeago (7,6km, 11,6% gem.), waar de aankomst is voorzien.

Het wordt alsmaar lastiger. In de rit (foto) die daarop volgt moeten de renners bijna 55 kilometer klimmen. Vijf lastige beklimmingen, die in totaal een gemiddelde hebben van 7,9%. De aankomst ligt op de Passo di Fedaia (13km, 11,2 gem.).

De rit naar Presolana is met haar 228 kilometer de langste en ook een van de zwaarste. De aankomst is voorzien op de Monte Pora (4,8km, 8,3 gem.), die ze zullen zien na het overleven van drie andere bergjes. Het hooggebergte laten ze definitief achter zich op de op een na laatste dag van de Giro, in Tirano. De aankomst is echter vlak.

Tegen de klok

De winnaar van de Giro zal tot slot ook over een goede tijdrit moeten beschikken. Er staan namelijk drie individuele tijdritten opgenomen in het parcours, een beetje ongewoon voor de Giro. In totaal moet er 80 kilometer afgelegd worden, maar daar hoort ook de klimtijdrit (foto) op de Plan de Corones, de Kronplatz (12,8km, 8.3% gem.), bij.

Zwitserse Icarus heeft jetvleugels

De 48-jarige Yves Rossy vloog woensdag over de Zwitserse Alpen, gedragen door een
viermotorige jetvleugel. Hij sprong van 2,5 kilometer hoogte uit een vliegtuig en schoot weg met meer dan 200 kilometer per uur.





Rossy, bijgenaamd 'fusion man' bestuurt de vleugel met zijn lichaam. Het toestel heeft een autonomie van 10 minuten met een maximumsnelheid van 300 km/u.
Hachelijk

Het toestel waar hij woensdag mee boven de Alpen suisde is een verbeterde versie van het prototype waarmee hij in 2004 de eerste vlucht maakte.

Het prototype was veel onstabieler dan de huidige vleugel. In 2005 nog verloor Rossy tijdens een testvlucht de controle over zijn toestel. Hij moest zijn parachute openen op 500 m hoogte en redde zichzelf op het nippertje.

Yves Rossy was vroeger jachtvlieger voor het Zwitserse leger, momenteel werkt hij als piloot in de burgerluchtvaart.